Citroen pettää
6.5. päivä alkaa harmaana ja sateisena. Joonas menee
varmistamaan öljyjä. Mitään ihmettä ei ole tapahtunut. Mittari osoittaa
edelleen, että on lisättävä öljyä. Soitan Helsinkiin Citroenin huoltoon.
Kerroin, että autoni oli totaalisen kovassa huollossa viikko sitten.
Työnjohtaja kertoi, että on aivan normaalia, että öljyvalo palaa. On vain
lisättävä öljyä ainakin puoli litraa. Sen jälkeen valon pitäisi häipyä. Teemme
työtä käskettyä, mikään ei muutu. Soitin Citroenin tiepalveluun, joka palvelee
ympäri Eurooppaa. Sinne selostettiin taas kerran tapahtumat. Lopulta tuli
kielto käyttää autoa. Sitten käynnistin prosessin. Ilmoitin, että tarvitsen
hinauksen. Liikennepalvelu soitti Corunaan. Ajatella, että Coruna on juuri tätä
aluetta. Huoltamo sijaitsee 80 kilometrin päässä. Pian puolen päivän jälkeen
huoltamolta soitettiin, että viettävät siestaa, mutta lähtevät liikkeelle niin,
että hinausauto saapuu n 15.30. Citroenin liikenneturva korvaa autonhuollon ja
korjauksen. Hinausautolla saamme tilalle sijaisauton. Nyt odotellaan
hinausautoa.
Aamulla pidimme kunnon hartauden, jossa Sari luki pätkän
Päivän sanaa Parhaani Hänelle ja Marja Pelkonen lauloi Hannelen ja Tiinan
kanssa 30-sivuisen kiitos- ja rukouslaulun Kiitos Akatistoksen.
Istuimme pyöreän pöydän ääressä ja odotimme öljyvalon
sammumista, jota ei siis tapahtunut. Ulkona satoi, joten meidän oli vain
nautittava vapaapäivästä. Mikäpäs siinä, tällaisessa talossa. On nyt todettu
moneen kertaan, että emme ole päässeet samalle caminolle muitten kanssa. Muut
ovat ähkineet vuorilla, kulkeneet kivisiä polkuja sateessa ja auringonpaahteessa.
Meillä on myös omat vastoinkäymisemme. Herra koettelee vaan ei hylkää. Koko
matka Suomesta lähtien on ollut yhtä caminoa, joka opettaa meille jatkuvasti
uutta. Pienistä ei pidä hätkähtää, on pysyttävä rauhallisena, nähtävä hyvät puolet
ja opittava luottamaan niin toisiimme kuin teknisiin välineisiin. Asiat tulevat
ja ne on kohdattava. On ihme, ettei porukka ole mennyt paniikkiin
autoahdistuksen vuoksi. Olemme lepäilleet, joku on käynyt kylvyssä, joku lukenut, muutama ollut netissä ja minä roikkunut puhelimessa. Aila ja Joonas lähtivät hinausauton mukaan.
Tunti sitten tuli mies hinausautonsa kanssa.
Hän istui
autoon, käynnisti sen ja totesi, että öljyt ovat kohdillaan. Siis mitä? Auto
vietiin kuitenkin huoltoon. Äsken ilmoitettiin, että vika saattaa olla
moottorissa. Siinä tapauksessa aika ei kuulemma riitä ja meidän pitäisi jättää auto
tänne. Toinen vaihtoehto on, että keskiviikkona lähdemme Suomeen ja lisäämme
öljyä aina 500 kilometrin jälkeen. Soitin vielä Citroenin tiepalveluun ja sain
luvan käyttää autoa.
Muutama sana
tietulleista
Tiemaksut alkoivat Puolassa ja jatkuivat Ranskassa ja Espanjassa. Tietulleja oli yhteensä 14. Maksut olivat 15-36 euron
välillä. Ei riittänyt, että tiemaksuja olisi kerätty kerran. Ehei, moneen kertaan niitä oli
maksettava. Espanjassa maksut ovat olleet kolmen ja kuuden euron välillä. On
kyllä todella kovaa rahastusta, kun kaivat koko ajan maksuja. Nyt kun maamme
hallitus suunnittelee tiemaksuja, kannattaa tosissaan miettiä asiaa. Peräjoen
Aila ajoi autoani eikä millään meinannut tietullissa ulottua laittamaan
kolikoita automaattiin saati poimimaan palautusrahaa ja kuittia. Tietulleissa
ei ole ajateltu esteettömyyttä. Onkohan ajateltu, että vammaiset eivät aja
autoa? Positiivista tietysti on se, että tiet ovat olleet hyvässä kunnossa.
Tämä osoittaa, että tiemaksut ovat menneet oikeaan kohteeseen. Kannattaako
Suomessa viiden miljoonan väestölle asettaa tietulleja? Muissa maissa on sentään miljoonia
tien käyttäjiä ja autot ovat edullisia. Jos tiemaksut tulevat, esteettömyys on varmistettava heti
alkuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti